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Applications of Video See-Through HMD only with General Smartphone and Cardboard to Game KCI 등재

스마트폰과 카드 보드를 통한 비디오 시스루 HMD의 설계 및 구현

  • 언어ENG
  • URLhttps://db.koreascholar.com/Article/Detail/409095
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한국컴퓨터게임학회 논문지 (Journal of The Korean Society for Computer Game)
한국컴퓨터게임학회 (Korean Society for Computer Game)
초록

가상 현실은 몰입감과 존재감을 극대화시킬 수 있다는 장점이 있어 비디오 게임, 교육, 치료 목적을 가진 다양한 콘텐츠에 널리 활용되고 있다. 또한 GearVR, DayDream, Occulus Quest 2 등의 HMD 등이 개발됨에 따라 가상 현실은 널리 보급되었다. 그러나 이러한 장비들을 사용하면 사용자가 실제 물리적인 세계를 볼 수 없다는 단점이 있어 실제 물체와 충돌하거나 넘어지는 위험한 상황에 빠질 수 있다. 만약 사용자가 시스 루 HMD를 사용하면 실제 물리적인 세계를 볼 수 있으므로 물체를 피할 수 있고 이러한 위험을 피할 수 있 는데 이러한 시스루 HMD는 광학 기반 방식이나 비디오 기반 방식으로 분류된다. 이러한 광학 기반 HMD는 렌즈를 통과하는 물리적 물체들을 볼 수 있지만 비용 문제가 있으며 비디오 기반 HMD는 비용과 카메라의 원본 이미지에 다양한 가상 효과를 추가할 수 있다는 장점이 있다. 본 논문은 이러한 장점들을 활용하여 저 렴한 비용으로 게임에 활용될 수 있도록 개발된 시스루 HMD를 설명하였으며 해당 HMD를 활용하는 게임 을 설명하였다. 본 논문을 통하여 개발된 비디오 시스루 HMD를 통해 더 많은 사용자가 저렴한 비용으로 혼합 현실 기반 게임을 즐길 수 있을 것으로 예상된다.

As Virtual Reality has the advantage that maximizes immersion and presence, it has been widely used for various contents such as video games, education, and therapy. In addition, the developments of see-closed HMDs such as GearVR, DayDream and Occulus Quest 2 accelerate these widespread. However, it still has the disadvantage that its users cannot see the physical world. Thus, the users can fall into dangerous situations that collide with one of the physical objects or fall. When the players use the see-through HMDs, they can avoid these dangers because the physical world is visible, and they can avoid the object. The see-through HMDs can use an optical-based and a video-based method. The optical-based HMD has advantages in that the physical objects can be directly seen but has a cost problem. The video-based HMD has advantages in the cost aspect and various virtual effects can be added to the raw images from the camera. For example, the virtual ball can be drawn in the real environment. To utilize these advantages for the game at a low cost, we developed the video see-through HMD only with the general smartphone and the affordable cardboard. We also developed a simple game to test the developed HMD. As a result of the affordable video see-through HMD, more users can play the MR-based games.

목차
ABSTRACT
1. Introduction
2. Related Works
    2.1 Mixed Reality (MR)
    2.2 See-Through HMD
3. Design and Implementation
    3.1 Architecture Overview
    3.2 Verifications
4. Conclusions
Reference
국문초록
저자
  • Seong Ki KIM(Division of SW Convergence, Sangmyung University)
  • Jong Bin LEE(National center of excellence in software, Sangmyung University) Correspondence to