논문 상세보기

A study of metaverse platform exhibition performances using realistic content KCI 등재

실감 콘텐츠를 활용한 메타버스 플랫폼 전시공연 연구

  • 언어KOR
  • URLhttps://db.koreascholar.com/Article/Detail/432933
구독 기관 인증 시 무료 이용이 가능합니다. 4,000원
한국컴퓨터게임학회 논문지 (Journal of The Korean Society for Computer Game)
한국컴퓨터게임학회 (Korean Society for Computer Game)
초록

코로나 사태 이후 공연예술계는 ‘초지능화’와 ‘초연결성’의 특징으로 대표되는 메타버스에 주목 하기 시작했다. 직접 만나서 소통할 수 없는 비대면적 상황은 현실세계와 가상공간을 연결해 주는 메타버스 플랫폼 전시 공연 활성화에 큰 영향을 끼쳤다. 코로나 사태가 끝난 이후에도 공연예술계는 다양하고 실험적인 온-오프라인 공연의 형태로 해당 기술을 활용한 다양한 프로 젝트 전시들을 선보이고 있다. 이처럼 실감 콘텐츠와 가상현실을 접목한 VR, XR 기술들은 빠 르게 실감 콘텐츠와 전시공연분야에 접목되며 실험적이고 다양한 공연과 전시를 선보이고 있 다. 메타버스 플랫폼을 활용한 전시와 공연들이 관객들이 어떠한 방식으로 다가가고 있는지 실감 콘텐츠 공연사례들을 분석하고, 가상현실이 일상화되고 있는 요즘, 전시와 공연 예술 분 야의 변화의 방향을 살펴본다.

After the Corona incident, the performing arts world began to pay attention to the metaverse, which is characterized by ‘hyperintelligence’and ‘hyperconnectivity’. The non-face-to-face situation where one cannot meet in person and communicate has had a great impact on the revitalization of exhibitions and performances on the Metaverse platform, which connects the real world and virtual space. Even after the coronavirus crisis is over, the performing arts world is presenting various project exhibitions using the technology in the form of diverse and experimental online and offline performances. In this way, VR and XR technologies that combine realistic content and virtual reality are quickly being applied to the field of realistic content and exhibitions, presenting experimental and diverse performances and exhibitions. We analyze cases of realistic content performances to see how exhibitions and performances using the Metaverse platform are approached by audiences, and look at the direction of change in the field of exhibitions and performing arts these days, when virtual reality is becoming a daily routine.

목차
1. Introduction
    1.1 공연예술계의 변화
    1.2 공연예술의 메타버스로의 확장
2. Theoretical considerations
    2.1 Metaverse
3. Artistic works and discussion
    3.1 Body vision
    3.2 Coachella Valley Music and ArtsFestival
    3.3 Bastille Virtual Concert
4. Conclusion
Reference
국문초록
결론 및 향후 연구
Author Biography
저자
  • Jun Hyung KIM(Department of Immersive Media/Animation Contents, Chung-Ang University, GSAIM, (The Graduate school of Advanced Imaging Science, Multimedia & Film) B216, Art Center, Seoul 06974, Korea) | 김준형 Corresponding author