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다문화가족 학생의 사교육 참여에 영향을 미치는 요인

Factors Influencing the Participation of Students from Multicultural Families in Private Education

  • 언어KOR
  • URLhttps://db.koreascholar.com/Article/Detail/432961
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사교육연구 (The Journal of Private Tutoring Research)
한국사교육연구협의회 (The Korea Association of Private Tutoring Study)
초록

학업적 어려움을 경험하며, 부모의 교육 지원을 적절하게 받기 어려운 다문화가족 학생에게 사교육은 학습활동을 돕 는 전략으로 활용될 수 있다. 이에 본 연구는 학생의 개인 차원에서는 사교육 수요 동기와 자기효능감을, 환경 차원에서 는 학교생활 적응 정도를, 가족 차원에서는 부모의 교육적 지원 실태를 살펴보고, 이러한 요인들이 다문화가족 학생의 사교육 참여에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구 결과 첫째, 다문화가족 학생의 개인 특성 과 부모의 특성에 따라 사교육 참여는 다양하게 나타났다. 둘째, 다문화가족 학생이 사교육에 참여하는 행위에는 보완적 동기가 강하게 작용하고 있었으며, 자기효능감이 증가할수록 사교육 참여를 확대하는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 공부 를 어려워하고, 적응을 힘들어할수록 사교육 참여가 늘어났다. 마지막으로, 다문화가족 부모의 교육 지원 활동이 사교육 참여에 영향을 미치고 있었다. 부모의 학습환경 조성 활동, 학업성적 신장 활동, 자녀 생활 관리 활동이 원활하게 이루어 지면 사교육 비용이 감소하고, 자녀학교 교육활동이 증가하면 사교육 비용이 증가하는 것으로 나타났다. 연구 결과를 바 탕으로 다문화가족 학생과 부모가 사교육과 관련된 의사결정을 하는 데 필요한 시사점을 제공하고, 나아가 다문화가족 학생과 관련된 교육기관 및 교육 당국이 다문화가족 학생이 사교육에 참여하는 현상을 이해하며, 교육 지원 정책을 수립 하는 데 필요한 기초 자료로 활용되기를 기대하였다.

This study noted that private education can be a strategy to help learning activities for students from multicultural families who experience academic difficulties and do not receive adequate educational support from their parents. We examined whether there are differences in participation in private education according to the individual characteristics of students from multicultural families and parents. A hierarchical regression analysis was conducted to find out how the demand for private education at the individual level of students, self-efficacy, parents' educational support at the family level, and adaptation to school life at the environment level affect their participation in private education. As a result of the study, first, participation in private education was diverse according to the individual characteristics of students from multicultural families and the characteristics of parents. Second, complementary motives strongly influenced the behavior of students from multicultural families participating in private education, and it was found that participation in private education increased as self-efficacy increased. Third, the more difficult it was to study and adapt to school, the more participation in private education increased. Lastly, the educational support activities of parents of multicultural families affected participation in private education. The results of the study can provide implications for students and parents from multicultural families to make decisions related to private education, and furthermore, educational institutions and educational authorities related to students from multicultural families can understand the phenomenon of participation in private education and can use it as basic data necessary to establish educational support policies.

목차
Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 이론적 배경
    1. 다문화가족 학생의 사교육 참여와 수요 동기
    2. 자기효능감
    3. 학교생활 적응
    4. 부모의 교육 지원
Ⅲ. 연구 방법
    1. 연구 설계
    2. 연구 대상 및 자료 수집
    3. 측정 도구
    4. 분석 방법
Ⅳ. 연구 결과
    1. 측정변수의 기술통계
    2. 다문화가족 학생의 사교육 비용에 영향을 미치는 요인
    3. 사교육 참여 개수, 참여 시간, 참여유형에 영향을 미치는 요인
Ⅴ. 결 론
<참고문헌>
< Abstract >
저자
  • 장의웅(숭실대학교 교육경영학과 박사과정) | Jang Eui-woong (Soongsil University)