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입시컨설팅사교육 서비스 상품의 수요실태에 관한 질적연구

A Qualitative Study on the Demand Status of Admissions Consulting Private Tutoring Services

  • 언어KOR
  • URLhttps://db.koreascholar.com/Article/Detail/432962
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사교육연구 (The Journal of Private Tutoring Research)
한국사교육연구협의회 (The Korea Association of Private Tutoring Study)
초록

본 연구는 입시컨설팅사교육을 경험한 학생들의 인터뷰 및 사교육 종사자와 공교육 종사자의 전문가적 견해를 탐색함 으로써, 입시컨설팅사교육 서비스 상품의 수요실태를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 학생 10명, 사교육기관 종사자 8 명, 공교육 종사자 6명을 대상으로 인터뷰를 진행하여 자료를 수집하고, 주제분석법을 활용하여 연구결과를 도출하였다. 주요 연구 결과를 종합해보면, 첫째, 학생들이 입시컨설팅사교육을 수요하는 목적은 진로 및 진학에 대한 정보 획득, 진 로 및 전공 선택에 대한 의사결정 도움, 구체적인 입시계획 수립, 불안심리를 완화하는 것이었다. 입시컨설팅사교육에 대 한 만족도는 진학 선택이 진로 선택에 비해 상대적으로 좋았으며, 고가일수록 더 긍정적이었다. 둘째, 입시컨설팅사교육 의 수요 경로는 지인추천, 학원 및 사교육 업체 추천, 입시 관련 커뮤니티를 통한 참여, 사교육 기관의 설명회(간담회)를 통한 참여 등 다양하였다. 셋째, 입시컨설팅사교육의 비용은 상담 횟수, 전공에 따라 다양했으며, 지역적으로 차이가 있 었다. 학생들은 미래의 위험 완화와 안정성을 입시컨설팅사교육에 기대하였고, 높은 비용에 대한 부담을 느끼고 있음에 도 불구하고 고가의 입시컨설팅사교육을 수요하고 있었다. 입시컨설팅 사교육 비용은 학생들이 유리한 정보를 취득하기 위한 교육 투자의 성격을 가지는 동시에 불안심리를 완화하는 소비적인 경향이 있었다. 입시컨설팅사교육의 효용성을 높 이기 위해서는 학생 및 학부모의 합리적인 의사결정이 중요하고, 사교육 종사자가 시장의 논리에 매몰되지 않는 서비스 를 제공하여야 한다. 정부는 공교육 내실화의 일환으로 진로전담교사를 양성하고, 필요한 경우에는 사교육분야의 컨설턴 트들과 위탁 및 협조할 필요가 있다.

This study aimed to analyze the demand for Admissions Consulting Private Tutoring Services(hereinafter referred to as ACPTS) by exploring the experiences of students who had received admissions consulting tutoring as well as the expert opinions of private tutoring practitioners and public education practitioners. Data were collected through interviews with 10 students, 8 private tutoring practitioners, and 6 public education practitioners, and the results were derived using thematic analysis. The main findings can be summarized as follows: First, students' demands for ACPTS were driven by the need to acquire information about career and college admissions, assistance in making decisions regarding career and major choices, formulating specific admissions plans and alleviating anxiety. It was interpreted that satisfaction of college admissions through ACPTS was relatively higher than that of career choices, and students’ satisfaction tended to increase as higher costs were paid. Second, the demand paths for ACPTS varied: recommendations from acquaintances, recommendations from private tutoring institutions, participation in admissions-related communities and attending information sessions hosted by private tutoring institutions etc. Third, the costs of ACPTS varied depending on the number of counseling sessions and majors, with regional differences observed. Despite feeling the burden of high costs, students still demanded expensive ACPTS due to expectations of mitigating future risks and providing stability. The cost of ACPTS was perceived as an investment in acquiring valuable information while also serving to alleviate anxiety. To enhance the effectiveness of ACPTS. it is crucial for students and parents to make rational decisions, and private tutoring practitioners have to provide services that are not driven solely by market logic. Additionally, as part of strengthening public education, it is considered the government needs to train career guidance counselors wider and more enough and collaborate with consultants in the private tutoring sector in case needed.

목차
Ⅰ. 서 론
    1. 연구의 필요성 및 목적
    2. 연구문제
Ⅱ. 이론적 배경
    1. 입시컨설팅사교육의 실태 및 현황
    2. 입시컨설팅사교육의 시장 규모
    3. 입시컨설팅사교육 관련 선행연구
Ⅲ. 연구방법
    1. 연구참여자
    2. 자료수집
    3. 분석방법
    4. 연구의 신뢰성 및 윤리성
Ⅳ. 연구 결과
    1. 입시컨설팅사교육 수요 목적 및 만족도
    2. 입시컨설팅사교육 수요 경로
    3. 입시컨설팅사교육 비용
Ⅴ. 결론 및 제언
<참고문헌>
< Abstract >
저자
  • 김대준(연세대학교 일반대학원 박사) | Kim Dae-Jun (Yonsei University)
  • 박명희(숭실대학교 경영대학원 겸임교수) | Park Myung-Hee (Soongsil University) Corresponding author